TREATISE OF MELANCHOLY

Música para el 400 aniversario de la muerte de William Shakespeare.

Shakespeare

Si la música es alimento del amor, tocad.
Hartadme con ella, para que ahíta
mi hambre pueda enfermar, y muera.
De nuevo esa melodía, de tan triste final:
ah, vino a mi oído como el dulce rumor
que alienta un jardín de violetas,
deslizando en mí secretamente su aroma. Basta.
No suena tan dulce ahora como antes…

[Noche de Reyes, W. Shakespeare, Act I, Escena 1]

Es muy impreciso todo cuanto rodea la vida y obra de Shakespeare. Hay muy pocas certezas y de difícil comprobación. Todo a su alrededor es misterioso. Los hechos comprobables de su existencia son los menos. Lo que sí se puede afirmar es que fue bautizado en Stratford-upon-Avon, Warwickshire, el 26 de abril de 1564, por lo que se supone habría nacido algunos días o una semana antes y que murió el 23 de abril de 1616, poco antes de cumplir los 52 años, dejando una copiosa producción que lo llevaría a la eternidad como uno de los más célebres escritores de la literatura universal. 

Capella de Ministrers presenta una invocación a la música que abre la comedia Noche de Reyes de Shakespeare, una de las obras del dramaturgo inglés más directamente relacionadas con la música y que abre el período barroco en la dramaturgia. Treatise of Melancholy es un homenaje a la música y Shakespeare, el ambiente musical del Londres de inicios del siglo XVII y las obras musicales inspiradas por este escritor universal. Obras de Playford, Hume, Dowland, Holborne, Morley, Gibbons, Byrd…

RAMON LLULL

CRÒNICA D'UN VIATGE MUSICAL PER LA MEDITERRÀNIA MEDIEVAL

LlullCarles Magraner proposa un viatge musical per la Mediterrània medieval de la mà dels viatges de Ramon Llull. Les referències musicals dels seus escrits són breus. En el "Revelatio secretorum artis" del lul·lista del segle XVIII Ivo Salzinger es dedica un apartat que es titula "De Secreto Musicae" on, després de reiterar l'autoritat musical de Boecio i Pitàgores, tracta la divisió del monocordi i les consonàncies, el cercle de quintes i el sistema de solmització de Guido d'Arezzo. Seguint aquest afirma que la música és "ars inventa ad ordinandum multas voces concordantes in uno canto". Tanmateix, en “L’Arbre de la Ciència’’ on Llull imagina catorze arbres del saber, està l'Arbre humanal en què una de les seves fulles és la música, on diu que al seu parer l'activitat del músic ha “considerar les veus dispostes a ésser altes e baixes e mijanes, longues e breus, grosses e primes, proporcionades als accents de les vocals e de les consonants, per ço que pusca ornar les veus e les melodies dels estruments qui son plaents a oir, e alegrar los coratges dels homens". Altres referències a la música en l'obra de Llull les trobem, per exemple, en la seva “Doctrina Pueril’’, on escriu: "Musica es art per la qual havem doctrina a cantar e sonar esturments dretament, e tost e espau, alsant e baxant e agual los punts e les veus en tal manera que sien concordants diverses veus e sons. On, aquesta art es, fil, atrobada per so que cantant e ab esturments hom sia loador de Deu.E aquesta art tenen los clergues qui canten en l’esgleya per loar Deu, e contra los comensaments d’esta art son los juglás, qui canten e sonen esturments denant los princeps per vanitat mundana”.

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MELANCOLÍA: Anatomía de la Mística

MELANCOLIA foto capellaRobert Burton (1577-1640) publicaba en los albores del siglo del claroscuro su obra Anatomía de la Melancolía (1621) que alcanzaría gran popularidad. Es aquí donde por vez primera aparece la melancolía religiosa como aspecto fundamental de la experiencia mística. En este contexto hiperreligioso situamos figuras como las de las llamadas “beatas melancólicas”, la más conocida de ellas fue Santa Teresa de Ávila, quien dedicaría íntegramente un texto al estudio de la melancolía en su conocido capítulo VII de las Fundaciones. Capella de Ministrers propone un recorrido a través de las músicas que dibujan desde el sentimiento melancólico una anatomía de la Mística caracterizada por las luces y las sombras, parafraseando el reconocido libro de Robert Burton. Un repertorio de música hispana de fines del siglo XVI y principios del siglo XVII con romances y villancicos de Encina, Fuenllana y de la Torre; del contexto de las casas de la alta nobleza y las dignidades eclesiásticas con obras de Ceballos, Navarro, Vázquez o Guerrero; música para las procesiones y fiestas religiosas con piezas de de Escobedo, Ribera, Guerrero y Venegas, así como piezas de Lerma del ms. Falla.

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LUCREZIA BORGIA I TIRANT LO BLANCH PER AL 9 D'OCTUBRE

RENAIXEMENT HUMANISTA PER AL 9 D'OCTUBRE

Capella de Ministrers celebrarà el 9 d'octubre amb dues propostes en gira al voltant del renaixement europeu més humanista.

Bartolomeo Veneto 001L'humanisme és un moviment intel·lectual, filosòfic i cultural europeu estretament lligat al Renaixement. L'origen es situa al segle XIV a la península Itàlica (especialment a Florència, Roma i Venècia) en personalitats com Dante Alighieri, Francesco Petrarca i Giovanni Boccaccio. Busca l'Antiguitat Clàssica i reprèn l'antic humanisme grec del segle d'or i manté la seua hegemonia en bona part d'Europa fins a finals del segle XVI. A partir d'una acurada selecció musical Capella de Ministrers proposa dues propostes de programa per conmemorar aquesta data.

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Els Viatges de Tirant lo Blanch - Suite medieval para Banda Sinfónica

 
ESTRENO MUNDIAL DE LA COMPOSICIÓN DE CARLES MAGRANER  ELS VIATGES DE TIRANT LO BLANCH DE CAPELLA DE MINISTRERS PARA BANDA SINFÓNICA

Carles Magraner, director de Capella de Ministrers, protagoniza el estreno mundial de la partitura Els Viatges de Tirant lo Blanch en una composición extraordinaria para banda sinfónica. Una suite medieval caballeresca basada en la música del álbum homónimo de Capella de Ministrers, uno de los más celebrados de su extensa discografía. 

La banda de música de la Societat Lira Almussafense, dirigida por Josep Escandell, junto con la participación especial de Capella de Ministrers, fue la encargada de estrenar el pasado 25 de abril a las 19:30h. en el Centre Cultural de Almussafes, la partitura en la que Carles Magraner, en colaboración con Gersón Padilla, adapta este recorrido musical de Tirant lo Blanch por el Mediterráneo. 

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Músiques andalusines

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Un cop més, obrim la discoteca medieval per afegir nous enregistraments de la música d’aquest període. Concretament, aquesta setmana ens traslladàvem a al-Àndalus, acompanyats per la figura del misteriós músic Zyryab. A continuació us detallem quines són les músiques que van formar la nostra banda sonora.

Els dos primers talls d’aquest microtò provenien de l’àlbum Al-Hadiqat Al-Adai’a (El jardí perdut), que el grup Capella de Ministrers dedicava al poeta Ibn Khafaja, també anomenat al-Jazirí, natural del nucli d’Alzira. Posterior aZyryab, va viure a cavall entre els segles XI i XII i la seva poesia barreja l’amor amb un fort sentiment de nostàlgia. És el cas de la primera peça que sentíem,Ai del meu al-Àndalus: una veu sola, a la qual respon un oud, es lamenta amb filigranes vocals que corprenen.

La segona peça d’aquest àlbum que sentíem portava per títol Oh, València, tu no ets tu, també escrita per Ibn Khafaya. En aquest cas, el grup que dirigeixCarles Magraner opta per una versió instrumentalment rica i ornamentada. Val a dir que per aquesta reconstrucció, Capella de Ministrers va comptar amb la col·laboració de l’ensemble Akrami, que dirigeix Mohamed Amin El Akrami, director també de l’Orquestra Andalusina de Tetuàn, als què també podem sentir dins aquestes peces. L’àlbum l’editava el segell Licanus l’any 2008.

https://sonsdeledatmitjana.wordpress.com/2014/11/27/musiques-andalusines/

 

Carles Magraner: “La formació musical de moltes dones a l’Edat Mitjana era excel·lent”


"La ciutat de les dames: Música i dones en l’Edat Mitjana” és el títol d’un enregistrament publicat pel grup Capella de Ministrers durant l’any 2013. Des de la seva fundació l’any 1987, aquest grup s’ha endinsat en la música antiga amb propostes que han partit de fils conductors ben variats. En aquest cas, la creació femenina. D’aquesta proposta en parlem amb el seu director, Carles Magraner.

Aquest és un enregistrament certament molt femení. Trobem dones als textos, a les composicions, també al grup d’intèrprets. Tot i que Capella de Ministrers ja havia interpretat música femenina anteriorment, com sorgeix la idea de dedicar tot un monogràfic a les dones i música de l’Edat Mitjana?

Feia ja anys que coneixia una investigació que havia fet el doctor Josemi Lorenzo al voltant de les dones i l’Edat Mitjana, va ser la seva tesi doctoral. I em semblava necessari posar-hi música

. Perquè sí que tots coneixíem l’existència d’algunes compositores en l’Edat Mitjana, algunes obres escrites i dedicades a les dones: música de Machaut, dels trobadors, cançons d’amor… Fins i tot moltes vegades posades en primera persona en veu de dona, com són les Cantigues de Amigo. Però el que no existia era una mena d’antologia d’aquesta música escrita per dones. I em va semblar interessant (sense pretensions d’incloure-hi tot el que hi ha) fer aquesta petita recopilació. Així ha sortit aquest doble disc, amb trenta cançons on són representades almenys les compositories més importants de l’Edat Mitjana.

 Fuente https://sonsdeledatmitjana.wordpress.com/2014/02/06/carles-magraner-la-formacio-musical-de-moltes-dones-a-ledat-mitjana-era-excel%C2%B7lent/

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Capella de Ministrers en Nueva York

El grupo valenciano conmemora el año Greco con una gira internacional en Nueva York. La primera parada de la gira internacional de Capella de Ministrers tuvo lugar el jueves 11 de diciembre a las 19h en la Hispanic Society.

 

Capella de Ministrers, Cervantes, El Quijote y la Mística de Santa Teresa de Jesús

Carles Magraner presenta dos nuevos programas de concierto en torno a la música española de los siglos XVI y XVII desde el Renacimiento a los albores del Barroco. 

 

josefa de obidos santa teresaPaisajes sonoros del itinerario fundacional de Teresa de Jesús conmemora el V centenario del nacimiento de la Santa española (1515-2015) de proyección internacional y de autoridad reconocida en distintos ámbitos del conocimiento, que con su espíritu renovador tiene mucho que decir a los hombres y mujeres del siglo XXI. Mujer extraordinaria, Teresa de Jesús fue una adelantada a su tiempo.  Se trata de la primera y pionera propuesta musicológica realizada respecto a la música y Teresa de Jesús, desde músicas coetáneas y posibles a su entorno vital se abordan los años juveniles en Ávila, con romances y villancicos de Encina, Fuenllana o de la Torre. Después el repertorio de las casas de nobleza con obras de Ceballos, Navarro, Vázquez o Guerrero y cómo no, la música de procesiones y fiestas en el interior de iglesias y monasterios (misas, motetes, himnos, salmos de Ávila, Salamanca o Plasencia) de Escobedo, Ribera, Guerrero y Venegas de Henestrosa entre otros. 

 

Quijote2015

Cervantes, El Quijote y la Música se une a dos años de conmemoración cervantina. En la obra de Miguel de Cervantes (y no sólo en El Quijote) encontramos una fuente inagotable de referencias a las costumbres musicales, la danza y la música de la España del siglo XVI y principios del XVII. Constituye toda su obra un compendio de elementos musicales que intensifica acciones teatrales, vincula escenas dramáticas o ilustra personajes, muchos de ellos músicos, como incluso el mismo Don Quijote: "Quiero que sepas, Sancho, que todos o los más caballeros andantes de la edad pasada eran grandes trovadores y grandes músicos, que estas dos habilidades, o gracias, por mejor decir, son anejas a los enamorados andantes". Romances, canciones y danzas se citan en muchas de las obras cervantinas. Los romances de Moraina o Baldovinos, musicados años antes por Don Luys de Milán o las canciones y danzas de entradas, bailes, pavanas, gallardas, canarios, folías o españoletas son citadas en El Quijote, La Gran Sultana, El Rufián Viudo o La Ilustre Fregona. Algunas de ellas denotan explicitamente el conocimiento musical que tenía el autor de una música pretérita a su tiempo pero aún viva en los oídos de su generación, como aquellas obras recogidas por Valderrábano en su Silva de Sirenas (1547) o el romance de Gayferos, que encontramos musicado en el Cancionero de Palacio, colección de música de varios autores recopilada a finales del siglo XV en el entorno de la Corte de los Reyes Católicos. Vihuelas y guitarras forman parte del conjunto de instrumentos habituales en los personajes cervantinos y se suman al programa de concierto de Capella de Ministrers para el IV centenario de la publicación de la segunda parte del Quijote (2015) y para el IV centenario de la muerte de Miguel de Cervantes (2016).